מרון טל

יועץ מומחה לכלכלת מוסדות חינוך ומלכ''רים


מאמרים

היערכות כלכלית עם פתיחת שנת הלימודים תשע"ד

שנת הלימודים תשע"ד החלה. להלן מקבץ עצות בתחומים הכלכליים לתועלת המערכת החינוכית, על ידי מקסום ההכנסות ומזעור ההוצאות.

בקרה על ההכנסות

מומלץ שהמנהל ומנהל הכספים ידאגו להיכנס לאתר מית"ר  של משרד החינוך, תחת נתוני המוסד החינוכי של בית ספרם ויערכו את כל הבקרות הנדרשות.

את הבקרות על התשלומים המגיעים ממשרד החינוך יש לערוך חודש בחודשו במהלך שנת הלימודים.

להלן מספר נושאים מרכזיים לבדיקה במהלך השנה:

  • האם כל התלמידים נקלטו במצבת התלמידים ?
  • האם כל התלמידים שויכו ותוקצבו נכונה על פי המגמות המוכרות על ידי משרד החינוך ?
  • האם כל התלמידים העולים החדשים (על פי הקריטריונים של חודש ושנת העלייה) נקלטו כעולים חדשים מבחינת תוספת התקצוב ?
  • האם בגין תלמידי החינוך המיוחד/בעלי נכויות אכן הגיע התקצוב המיוחד עבורם ?
  • האם משולמים כל סלי השעות / התקציבים שהוכרו ואושרו ?

לדוגמא:
תגבור לימודי יהדות,
חינוך תעבורתי,
הוראת השפה הערבית,
הוראת השפה הצרפתית,
תכנית מנ"ע – למניעת נשירה,
מדינה יהודית דמוקרטית,
מורים עולים  וכדומה.

היערכות תקציבית

לאור נתוני הביצוע של התקצוב שהתקבל ממשרד החינוך בשנת הלימודים תשע"ג, יש לבחון מחדש את התקצוב שתוכנן ממשרד החינוך לשנת הלימודים תשע"ד /תקציב 2014 (בהתאמות הרלוונטיות - כגון שנוספה שכבה חדשה ועזבה שכבה בוגרת, המגמות שהוכרו לשנה"ל תשע"ד, מספר העולים החדשים בשנה"ל תשע"ד, מספר הכיתות הנורמטיביות בחטיבות הביניים לאור עזיבה/הצטרפות תלמידים בשנת הלימודים תשע"ד וכדומה).

כמו כן, בחודשים הקרובים יש להיערך למקסום המשאבים לקראת שנת הלימודים תשע"ה. לא תמיד מוסדות החינוך מממשים את מטרותיהם ויעדיהם באפיקים שזוכים לתקצוב ממשלתי מקסימאלי, לרוב מתוך פיזור תשומות שאינו תואם את הקריטריונים לזכאות תקצוב.

לכן, יש ליצור קורלציה מקסימאלית בין מטרות ויעדי החינוך לבין סעיפי התקצוב הציבוריים.

מידע שמתקבל ממשרד החינוך

בראשית השנה הגיעו למוסדות החינוך פרסומים, חוזרים (לרבות חוזרי מנכ"ל), המנחים בין היתר את בתי הספר כיצד לדווח למשרד החינוך על נתוני המוסד החינוכי לשנת הלימודים תשע"ד בהתאם לאיפיון בית הספר ("עוז לתמורה", "אופק חדש", פרופיל עובדי הוראה, מצבת תלמידים, רמת שירות, מגמות וכו').

בהנחיות עשוי להיות מידע חדש האופייני לשנת הלימודים תשע"ד, שלא היה נהוג בשנים עברו. כל הנחייה חדשה ראויה להיבחן היטב, מאחר ועלולה להפחית ממקורות ההכנסה, היה והמערכת החינוכית לא תתאים עצמה לדרישות החדשות. במקרים רבים גם מגיע מידע חדש ורלוונטי לתקצוב בגין נושא חדש שלא היה נהוג עד אשתקד - גם הוא ראוי להילמד היטב בכדי לבחון את ההתאמות הנדרשות בין הפעילות הפדגוגית הנוכחית לתנאי הסף לתקצוב החדש.

מכרזים

רצוי לבחון מחדש את ההתקשרויות המוסדיות עם הספקים השונים, לערוך מכרזים ולרענן את הנהלים של אישור הוצאת התשלומים.

הקפדה על הנהלים ועריכת המכרזים/השוואת הצעות מחיר יביאו להוזלת העלויות ולמינהל תקין.

מיזמים כלכליים

יש לבחון התקשרויות כלכליות בשעות לאחר הלימודים:

חוגים, מועדונים, השכרות, הופעות תרבות לקהילה, הרקדות, ספרייה לקהילה, קורסים והשתלמויות, ימי עיון, כנסים, אירועים ועוד.

יש להקפיד לקבל את כל האישורים הרלוונטיים מהממסד (משרד החינוך, רשות החינוך המקומית, גורמי הביטחון והבטיחות וכדומה) טרום הרחבת הפעילות.

מיזמים אלו בין כתלי המוסד החינוכי עשויים להביא להגדלת משאבי המוסד לתועלת החינוכית.

אל העמוד הקודם

×

הצהרת נגישות

אתר זה מונגש לאנשים עם מוגבלויות על פי Web Content Accessibility Guidelines 2 ברמה AA.
האתר נמצא תמידית בתהליכי הנגשה: אנו עושים כל שביכולתנו שהאתר יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות.
אם בכל זאת נתקלתם בבעיית נגישות אנא שלחו לנו הערתכם במייל (אל תשכחו בבקשה לציין את כתובת האתר).

אודות ההנגשה באתר: